آیا اضطراب زیاد در دوران بارداری طبیعی بوده و بین خانمها رواج دارد؟

حاملگی زگیل نگرانی را در همه ما بوجود می آورد و دلیل خوبی هم دارد: شما در حال پرورش یک زندگی (موجود زنده) در درون خودتان می باشید. طبیعی است که برای هر چیزی که می خورید، می نوشید، فکر می کنید، احساس می کنید و انجام می دهید، نگران باشید. همچنین کاملاً طبیعی است که درباره اینکه آیا نوزادتان سالم است، چگونه این فرد جدید زندگی، روابط شما را تغییر خواهد داد و اینکه آیا به درستی برای وظیفه مادری آماده هستید یا خیر، نگران باشید. اما اگر اضطراب و دلواپسی شما باعث اختلال منظم و همیشگی در کار روزانه شما می شود و تمام وقتتان را می گیرد، زمان آن رسیده که راه بهتری را برای کنترل آن پیدا کنید. برای شروع، به آرامی ترس ها و نگرانی هایتان را با همسرتان در میان بگذارید، حتی اگر این نگرانیها مربوط به او می شود. این شانس و فرصت بوجود می آید که او حداقل نگرانیهای مربوط به خودش را برطرف سازد. آزادانه درباره اضطرابتان صحبت کنید این می تواند به هر دوی شما کمک کند تا احساس بهتری داشته باشید. برای جلب حمایت به سمت دوستان یا اعضای خانواده تان نیز گام بردارید. کسان دیگری که قرار است مادر شوند. منبع حمایتی دیگری می باشند، چون احتمالاً آنها نیز همان نگرانی های شما را دارند. اگر بسیار مضطرب می باشید یا دلیل مخصوص برای نگرانی درباره سلامتی نوزادتان دارید، نگرانیهایتان را با پزشک در میان بگذارید. چنانچه بعد از اینکه نگرانی هایتان را بیرون ریختید و سلامتی نوزادتان را با پزشک بررسی کردید، بازهم در اضطراب غوطه ور هستید، مشاوره تخصصی می تواند به شما کمک کند تا به عمق مشکلاتتان دست یابید.

 همین حالا استرس فراوانی در زندگی دارم. آیا این روی نوزادم اثر خواهد گذاشت؟

در حالی که فشار روزمره قسمتی از زندگی امروزی می باشد، سطح بالای استرس مزمن می تواند خطرات وضع حمل زودرس یا زایمان نوزادی کم وزن را برای شما افزایش دهد. اگر به مراقبت از دیگران یا 110 درصد بازدهی در محل کار عادت کرده اید، در اولویت قرار دادن خودتان ممکن است غیر طبیعی یا حتی خودخواهانه به نظر بیاید. اما مراقبت از خودتان قسمت اصلی و ضروری مراقبت از نوزادتان می باشد. کم کردن استرس یا یادگرفتن چگونگی کنترل آن برای بارداری سالم و بی خطر لازم می باشد.

 چطور می توانم آرام باشم؟

در اینجا چند راه برای کنترل استرس و کاهش آن در محل کار و در خانه ذکر می شود:

 • "نه" گفتن را تمرین کنید. اکنون زمان خوبی برای خلاصی از این توقع است که شما اصلاً می توانید اینکار را بکنید. شما نمی توانید، پس بگذارید بت شیرزن بودنتان بشکند. کم کردن از کار و مسئولیت خود را در اولویت قرار دهید، به این ایده عادت کنید که از دوستان و افرادی که دوستتان دارند کمک بگیرید.

 • کارهای روزمره و کسل کننده را کم کنید و از این فرصت برای تقویت خودتان، چرت زدن یا خواندن کتاب استفاده کنید.

 • هرگاه که ممکن شد از روزهای کسلی و بیماری یا تعطیلاتتان استفاده کنید و از آنها بهره ببرید. یک روز یا حتی یک بعد ازظهر را در خانه استراحت کنید و این به شما کمک خواهد کرد یک هفته پر مشقت را پشت سر بگذارید.

 • تمرینات ورزشی، نفس عمیق، یوگا یا حرکات کششی را انجام دهید.

 • ورزش منظم مثل شنا یا پیاده روی را انجام دهید.

 • حداکثر تلاش خود را برای داشتن رژیم غذایی سالم و متعادل به کار ببرید تا در این صورت انرژی جسمانی و روانی مورد نیازتان را بتوانید تأمین کنید.

 • شبها زود به رختخواب بروید. بدن شما برای تأمین مواد مغذی مورد نیاز نوزاد در حال رشدتان تمام وقت کار می کند و برای اینکار باید خوب بخوابید.

 • "به دست آوردن بیش از حد اطلاعات" را محدود نمایید. خواندن کتابهای حاملگی، جستجوی وب سایتهای بارداری و گوش دادن به داستانهای حاملگی دوستانتان خوب است. اما برای تمام چیزهای ترسناکی که ممکن است در دوران بارداریتان رخ دهد، كندو كاو نكنید. در عوض روی چگونگی احساساتتان و چیزی که اكنون در آن قرار دارید تمركز نمایید.

 • عضو یك گروه حمایتی شوید (یا آنرا ایجاد نمایید) اگر با موقعیت دشواری دست و پنجه نرم می كنید، گذراندن زمان با كسانی كه در همین موقعیت قرار دارند می تواند باعث تسكین شما شود. بسیاری از خانمها شبكه های online پشتیبانی را خودشان ایجاد می كنند.

 • اگر تحت فشار (استرس) غیر معمول می باشید یا احساس می كنید در نقطه شكست قرار گرفته اید، از پزشك خود بخواهید شما را به یك روان درمان ارجاع دهد كسی كه بتواند شدت اضطراب شما را ارزیابی كند و بفهمد برای بهتر شدن ممكن است به چه چیزی نیاز داشته باشید. با دیدی باز به آنچه كه او می گوید گوش دهید. كمك گرفتن در زمان بارداری شما و نوزادتان را از خطرهای احتمالی محافظت خواهد كرد و شانس ابتلا به افسردگی و اضطراب بعد از زایمان را كاهش خواهد داد.