آیا یک زن باردار به ماده کانی مس نیاز دارد؟ بله، مس ماده معدنی است که در بافت همه گیاهان و حیوانات وجود دارد و برای شکل دهی سلول های خونی ضروری است. مخصوصاً در طول حاملگی که خون مورد نیاز شما دو برابر می شود. این ماده باعث افزایش توانایی بدن در بهبود بافت ها، تجزیه و تفکیک مواد قندی، کمک به رشد مو و سلامتی بدن می شود. مهمتر از همه این ماده در ساخت قلب، استخوان بندی، سیستم عصبی، شریانها و رگهای خونی نوزاد نقش مهمی را ایفا می کند.

چه مقدار مس برای زنان باردار مورد نیاز است؟ در دوران حاملگی روزانه حدود 1 میلی گرم مورد نیاز است اما در دوران شیردهی حدود 3/1 میلی گرم.

آیا مصرف مکمل های مس نیز ضروری است؟ اگر برنامه غذایی شما متنوع و سالم باشد شما با احتمال زیاد، مس کافی برای بدنتان را تامین می کنید. غذاهایی که مس دارند عبارتند از: جگر، غذاهای دریایی، میوه های مغزدار، سبوس گندم، حبوبات و همه فرآورده های کاکائویی. اما در صورتی که برنامه غذایی شما شامل این غذاها نباشد مولتی ویتامینها به عنوان مکمل، شما را یاری می کنند.

بهترین منابع غذایی سرشار از مس چه هستند؟ گوشت های اندامی مانند جگر، غذاهای دریایی، میوه های مغزدار، سبوس گندم، تمام حبوبات و حتی فرآورده های کاکائویی نیز بهترین منابع غذایی شامل مس هستند برای مثال مقدار مس موجود در بعضی غذاها در زیر آمده است:

93 گرم جگر: 4/2 میلی گرم

93 گرم صرف خوراکی بخارپز شده: 3/2 میلی گرم مس

93 گرم گوشت خرچنگ کنسرو شده: 1/1 میلی گرم مس

یک پیمانه برنج پخته شده: 51/0 میلی گرم مس

یک سیب زمینی پخته شده در اندازه متوسط: 47/0 میلی گرم مس

یک پیمانه لوبیا قرمز پخته شده: 56/0 میلی گرم مس

یک پیمانه لوبیا چیتی پخته شده: 44/0 میلی گرم مس

یک پیمانه لوبیای سیاه پخته شده: 36/0 میلی گرم مس

یک پیمانه اسفناج جوشیده: 31/0 میلی گرم مس

در قابلمه های مسی بدون عایق (بدون روکش) غذا نپزید. زیرا این قابلمه ها برخلاف قابلمه های آهنی که ویتامین C را حفظ می کنند، باعث تخریب و نابودی ویتامین C، E و اسید فولیک موجود در غذا می شوند. همچنین ممکن است باعث افزایش مس موجود در غذا تا حد مسمومیت بشوند.

http://www.koodakeman.com/Default.aspx