کانال انرژی کودک شما نامحدود نیست که اجازه بازی و فعالیت کاملاً آزادانه را به او بدهد. یکی از فعّالیتهایی که در این سن برای او مفید و جالب است، این است که به همراه شما در یک حوض یا استخر کم عمق بازی کند. این کار هم ورزش است و هم برای کودک سرگرم کننده می باشد. موزیک و حرکت ( رقص ) نیز مفید است. این کار به تکامل قدرت تمرکز حواس، هماهنگی، یادگیری ریتم ها و شناسایی بازی های مختلف همراه با موسیقی کمک می کند. همچنین کلاس های ژیمناستیک مخصوص کودکان و تشک های نرم بازی، امکانات مفیدی هستند که به بهبود تعادل و مهارت های حرکتی کودک کمک می کنند و ضمن افزایش قدرت عضلانی، کودک را سرگرم هم می نمایند.
سعی کنید در بین دوره های فعّالیت بدنی کودک و زمان استراحت او، تعادل برقرار نمائید تا کودک دوباره آرامش یابد و بتواند باطری های خود را شارژ کند. کودک نوپا وقتی که یاد می گیرد چگونه آرام می شود، می تواند درک کند که پس از فعّالیت بدنی ، خوابیدن برای او بهتر از نخوابیدن است. بچّه هایی که در این سن خواب کافی ندارند، در واقع در گروه کودکان "بیش فعّال" قرار می گیرند، زیرا هورمون های بیداری آنها آنقدر بالاست که فرصت کافی برای خوابیدن به کودک نمی دهد. در بچه های کوچک (کم وزن و ضعیف) سیستم عصبی تکامل نیافته است و لذا تحریک شدن کودک برای بیداری، کار بسیار آسانی است. کودک نوپایی که بیش از حد تحریک شود، در هنگام بازی خیلی زود خسته و مأیوس می شود و بیشتراز دیگر کودکان به آرامش نیاز دارد. وقتی که کودک خسته و کم انرژی می شود، او را به یک فعالیت آرام و تسکین دهنده مثل خواندن یک کتاب دعوت کنید. اگر او هنگام ظهر یا ساعات اولیه بعد از ظهر، دچار خستگی شدید شد، سعی کنید برای یک خواب نیم روزی او را در تخت خوابش قرار دهید تا سطوح انرژی وی را بهبود ببخشد.