اگر کودک شما تحت هیچ شرایطی حاضر نیست قطره ای از شیر بنوشد یا به شیر حساسیت دارد ویا اینکه خانواده شما گیاهخوار هستند باید خیلی مراقب باشید. از این نظر اطمینان حاصل کنید که کودکتان تمام کالری ها، پروتئین، کلسیم، ویتامین D و دیگر ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیازش را بدست آورد. در این زمینه پزشک اطفال و یا متخصص تغذیه هم می تواند به شما کمک کند. مواردی که در ذیل آمده هم شاید بتواند به کمکتان بیاید:

 

  • برخی غذاهای گیاهی مانند سبزیجات برگی سبز تیره، گل کلم، کلم بروکسل و... دربردارنده کلسیم هستند. علاوه بر اینها لوبیای خالدار، انجیر و آب میوه های حاوی کلسیم نیز چنین هستند. گرچه اینها نمی توانند تمام ویتامین ها و مواد معدنی موجود در شیر را تامین کنند. مثلا" ویتامین D را دربر ندارند که اگر کودک شما شیر نمی خورد باید بجای آن از ویتامین یا مولتی ویتامین ها استفاده کنید که ویتامین D مورد نیازش را تامین کند. همچنین باید در نظر داشته باشید که اینها نمی توانند جایگزین های راحتی باشند، برای مثال 4 فنجان از گل کلم (بروکلی) می تواند حاوی کلسیم موجود در یک فنجان شیر باشد.

 

  • برخی گیاهان غله ای (غلات) نیز حاوی ویتامین D هستند. برچسب های آن ها را بررسی کنید.

 

  • شیر سویا می تواند جایگزین شیر گاو باشد، اما حتما" برچسب های انها را کنترل کنید چون همه نمونه های آن ارزش غذایی مشابه ندارند. برخی از آنها حاوی ویتامین D ، ویتامین A و کلسیم هستند در حالیکه برخی دیگر نیستند. میزان کلسیم و دیگر مواد غذایی آن ها نیز می تواند متغیر باشد، بنابراین شنا باید به دنبال نمونه هایی باشید که بیشترین ارزش غذایی را داشته باشند.

 

  • ماست نیز می تواند جایگزین خوبی باشد برای کسانی که شیر نمی خورند و یا مشکل عدم تحمل لاکتوز دارند. ماست هم همان مقدار پروتئین و کلسیم موجود در شیر را دارد اما مقدار لاکتوز آن کمتر است بنابراین اکثر کسانی که نمی توانند لاکتوز را تحمل کنند می توانند ماست را تحمل کنند (توجه داشته باشید اینکه مشکل عدم تحمل لاکتوز داشته و اینکه به پروتئین شیر حساسیت داشته باشند دو چیز متفاوت می باشد). ماست همچنین دربردارنده باکتری هایی است که برای سلامت روده موثر می باشند.

http://www.koodakeman.com/Default.aspx