اگر شما تا حد متوسطی از حالت تهوع و استفراغ رنج می برید برخی از معیارهای نسبتا" ساده که در زیرهم آمده می تواند به شما کمک کند (درغیراینصورت باید از درمان های موثرتر و مناسبتری بهره بگیرید.) در مورد همه موارد پیشنهادی زیر شواهد کافی وجود ندارد اما پزشکان متخصص زایمان و ماماها عموما" این پیشنهادات را داده و برخی از زنان نیز به این نتایج رسیده اند:

·سعی کنید از غذاها و حتی بوهایی که باعث تحریک حالت تهوع شما می شود بپرهیزید. حتی اگر تقریبا" درمورد همه چیز حالت تهوع دارید ایرادی ندارد از همان چند مورد کم که در این دوران اشتهای شما را تقویت می کند بهره گیرید.

· همچنین ممکن است مجبور باشید دست به دامن غذاهای سرد، بی مزه و بی عطر و بو شوید. سعی کنید غذای سرد یا غذایی هم دما با دمای اتاق بخورید چون عطر و بوی کمتری نسبت به غذای داغ دارد.

· زمان خواب مقداری تنقلات ساده از جمله بیسکویت شور و... درکنار خود داشته باشید. موقع بیدار شدن قبل از اینکه از جای خود بلند شوید ابتدا مقدار کمی از بیسکویت شور را خورده و بعد از 20 دقیقه الی نیم ساعت از جای خود بلند شوید. همچنین اگر در نیمه های شب حالت تهوع داشتید خوردن کمی بیسکویت شور می تواند به بهبودی شما کمک کند.

· در طول روز نیز غذاهای معمول خود را کم کم خورده بطوریکه هیچ وقت معده شما خالی نباشد. برخی از زنان به این نتیجه رسیده اند که هنگامی که حالت تهوع داشتند کربوهیدرات ها باعث تقویت اشتهای آنها شده است، اما یک مورد مطالعه نشان داده غذاهایی که حاوی مقدار پروتئین بالایی باشند در بهبود علائم حالت تهوع  موثر بوده اند.

· از خوردن غذاهای چرب بپرهیزید چون هضم آنها مدت زمان بیشتری طول می کشد. همچنین باید بطور کامل از غذاهای سرخ کرده، اسیدی، تند و پرادویه دست بکشید چون سیستم گوارشی شما را تحریک می کند.

· سعی کنید بین وعده های غذایی مایعات زیاد بنوشید. زمانی که احساس می کنید شکمتان پر است آب ننوشید چون باعث می شود برای وعده بعدی کمتر احساس گرسنگی کنید. روش بهتر اینست که مایعات را تدرجا" در طول روز بصورت جرعه جرعه بنوشید.

· سعی کنید هر یک ربع تا نیم ساعت آب بنوشید. اگر زیاد استفراغ  میکنید بهتر است نوعی   sports drink که محتوی گلوکز، نمک و پتاسیم است را امتحان کنید که جایگزین الکترولیت های از دست رفته شود.

· درصورت امکان به خودتان وقت استراحت و خواب بدهید. تماشای تلویزیون و فیلم (ترجیحا" در مورد غذا نباشد!) و ملاقات با دوستان می تواند به شما کمک کند تا استرس را از خود دور کرده و فکر خود را از این وضعیت نامطلوب نجات دهید. در صورت امکان هیپنوتیسم را نیز امتحان کنید. اگرچه شواهد کافی مبنی براینکه به ویار صبحگاهی کمک کند وجود ندارد ولی برخی به این نتیجه رسیده اند که در طول دوره درمان دارویی می تواند در مبارزه با حالت تهوع موثر باشد.

· سعی کنید ویتامین های پیش زادی خود را همراه با غذا یا قبل از خواب بخورید. همچنین از آنجا که این مواد معدنی می توانند روی سیستم گوارشی شما تاثیرگذار باشند، شاید لازم باشد از پزشک خود سوال کنید که درصورت امکان برای سه ماهه اول ویتامین های پیش زادی را با دوز کمتری از آهن یا بدون آهن مصرف کنید.

· زنجبیل نیز می تواند بعنوان یک جایگزین دارویی در درمان وضعیت معده و همچنین از بین بردن حالت تهوع به شما کمک کند. درصورت امکان و دسترسی نوعی نوشابه غیرالکلی گازدار که از زنجبیل اصل بدست می آید را تهیه کنید (البته شاید در ایران موفق به این کار نشوید). همچنین می توانید مقداری زنجبیل تازه را در آب داغ ریخته و چای زنجبیل درست کنید یا از شکلات هایی که اسانس زنجبیل دارند استفاده کنید.

· acupressure  را نیز امتحان کنید. یک نوع مچ بند کتانی نرم که در داروخانه ها فروخته می شود. مچ بند را بر روی دست خود بسته بطوریکه دکمه پلاستیکی آن در جهت مقابل نقطه acupressure آن طرف مچ دستتان قرار گیرد. این وسیله ساده و نسبتا" ار زان که برای رفع دریازدگی طراحی شده، به برخی از زنان حامله نیز در دوران ویار کمک کرده است. البته مطالعات نشان داده اند که این وسیله ممکن است اثر دارونمایی (placebo ) داشته باشد.

· یک نوع وسیله دیگر هم وجود دارد که قسمت زیر مچ شما را توسط جریان الکتریکی ملایم تحریک می کند. این وسیله قیمتی حدود 75 دلار دارد و فقط از روی نسخه می توانید ان را تهیه کنید. بنابر تحقیقات انجام شده این هم وسیله مناسبی است که به زنان باردار هم خیلی کمک کرده است.

داروهای ضد تهوع چطور است؟

اگر معیارهای فوق کمک چندانی به شما نکرده و حالت تهوع و استفراغ شما روزبه روز بدتر می شود، ب تاخیر انداختن درمان دارویی ممکن است درمان را برای شما دشوارتر کند.

اولین داروی پیشنهادی می تواند ویتامین B6 باشد. کسی نمی داند چرا B6 حالت تهوع زنان باردار را کمتر می کند ولی تحقیقات نشان داده است که این دارو برای برخی از زنان بسیار موثر بوده و بطور مکرر توصیه شده که به میزانی که پزشک تجویز کرده مصرف شود.

تجویز B6 برای درمان ویار صبحگاهی معمولا" 10 تا 25 میلی گرم و سه بار در روز می باشد ولی قبل از هرگونه مصرفی حتما" با پزشک مشورت کنید. او میزان مصرف آن را به شما خواهد گفت چون میزان ویتامین B6 در جایگزین های پیش زادی بر حسب نوع و مارک آن متفاوت است. هرگز ویتامین B6 را بیش از میزان تجویز شده مصرف نکنید چون مصرف بیش از حد آن باعث بی حسی و حتی تخریب اعصاب شده و همچنین ممکن است برای رشد کودک (جنین) مناسب نباشد.

اگر فکر می کنید ویتامین B6  برای شما کافی نمی باشد، داروهای ضد تهوع دیگری هم وجود دارند که برای دوران بارداری موثر و مناسب می باشند ولی باید حتما با تجویز پزشک مصرف کنید.

http://www.koodakeman.com/Default.aspx